onsdag 15 oktober 2014

Välskött, omtyckt, älskad

Min människa är troende. Han tror allt möjligt. Mest tror han att jag är hans katt. Som vore jag en vacker handväska. En mjuk tröja. En stilig ägodel. Som han kan ha för sitt höga nöjes skull. Men mitt liv är inte hans. Att förfoga över. Även om jag är helt beroende av hans omsorger. Av allt det gamla vanliga Som är nödvändigt för överlevnad, Mat och vatten, Värme och skydd. En plats att vila ut på.

Men mest av allt behöver jag hans värme. En ovillkorlig kärlek. Som består vad jag än gör med hans soffor och fåtöljer. Därför är även jag troende. Jag tror på hans tillgivenhet. Att han håller av mig, min djuriska person, mitt liv. Bortom det som är roligt, gulligt, rörande. Mitt i prövning och dagliga vedermödor. Håller vi av varandra. Det är min tro. Och min oavvisliga rätt. En rätt som varje hund och katt, marsvin eller kanin i ett hem skulle ha. Har. Rätten att vara välskött, omtyckt och älskad.



1 kommentar:

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...