tisdag 28 oktober 2014

Kryp in under bordet!

Sixten, var är du? Kom fram! Så ropas det. Ofta. Hemma hos mig. Min människa vill så gärna veta var jag håller hus. Som vanligt har jag hittat en undanskymd plats att vila på. Där befinner jag mig. Att hålla hus tycks vara något för jättar eller byggmästare.

Här är jag, vill jag inte svara. Istället kommer det ett litet kraxande läte ur min hals. Ett mellanting mellan fågel och fyrfota däggdjur. Ljudet räcker. En ledtråd. Fågel, fisk eller mitt emellan! Människan kan hitta mig.

Vad gör du där under bordet, frågar han. Inte för att han är intresserad. Det kvittar om jag säger att jag memorerar primtal eller ansar morrhåren. Min mänskliga kamrat frågar bara för att han behöver låta sin lättnad över att ha hittat mig pysa ut. Han tycker det räcker att han stängt in mig i garderober, i skafferiet och i en byrålåda. Innan han hittade mig var det svett och ... rop.

Hörru du, säger jag. Du tror att du vet var du bor. Pyttsan! Kom ner till mig här under bordet så blir lägenheten en annan. Nästan. Det är ju samma. Men den ser helt annorlunda ut. Det är sjukt vilken skillnad.

Jag kommer, sa min människa och pustade när han kröp in under matsalsbordet. Han låg tyst länge. Vilken massa träben, sa han till sist. En palissadOch vilket maffigt tak bordsskivan blir. En exotisk himmel. Som i ett annat land. Mattan är som en röd gräsmatta. En mjuk och varm sandstrand, utan sand. Allt är som förändrat. Annorlunda.

Totalt, sa jag. Just det. Precis.

Yours truly, Sixten, the cat, förklarade sedan för människan. Du undrar var jag håller hus, uppehåller mig, befinner mig. När jag tycks försvunnen. Här är jag. Här kan man ligga och fantisera. Varje vuxen människa borde krypa in under borden där hemma. Ibland. För att drömma. Under bordet bryr man sig inte om hur dumma somliga kan vara. Här försvinner det som tynger. Nära golvet får fantasin vingar och svingar sig mellan stolsben och andra egendomligt  förvrängda möbler. Skruvade och konstifika. Jag gned huvudet mot hans arm. Smeksamt. Kärvänligt. Uppmuntrande. Välkommen till min nivå!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...