onsdag 22 oktober 2014

En katt blev vräkt

Denna morgon blev jag vräkt. Å det grövsta och mest irriterande sätt. Ändå behöll jag lugnet.

Det skulle tvättas lakan. Så där som sker med viss regelbundenhet. Örngott revs av kuddarna. Påslakanet slets ur sängen. Min människa hade då glömt något mycket viktigt. Mig! Han hade fullständigt förträngt att jag vecklat ihop mig under täcket för att få det riktigt varmt och gott. Med påslakanet och täcket for jag iväg som skjuten ur en raket. Svussscch!

När sådant händer är vi katter oberörda cooola typer. Jag sträckte lite på mig. Vred på huvudet. Åt ena och åt andra hållet. Satte mig ner. Såg ointresserad ut. Slickade en tass. Reste mig och gick värdigt till soffan i vardagsrummet.

Inte ett ögonblick visade jag att jordbävningen ägt rum. Att jag vräkts ur sängen som en gammal toffla. Eller heter det toffel? Om den är bättre begagnad är det nog en toffla. Själv är jag mest bättre och lite mindre begagnad. Sådana omvälvningar bekommer oss inte. Om så solen trillade ner skulle jag sträcka lite på mig. Vrida på huvudet. Än åt ena och än åt andra hållet. Och ointresserat slicka en tass. Så cool är jag, Sixten, the cat.

Att människan nästan svimmade när han förstod vad han gjort fick han denna gång själv ta ansvar för. Jag var fullt upptagen. Med att vara ointresserad och oberörd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...