tisdag 23 september 2014

Förlåt, Sixten

Har haft semester. Ingen tror att katter behöver vara lediga. Husdjurskatter behöver faktiskt få ta igen sig. Deras uppgifter är tröttande och slitsamma. Inte alls så där sorgfria som många tror. Det sägs att vi har det förbaskat bra. De är som lyckliga pensionärer som rår över sin tid. Eller som glada barn som kan stoja och leka hur mycket de vill.

Min dag är mycket inrutad. Och genomtänkt. Även jag behöver få bryta invanda mönster. Få tänka på annat. Få roa mig. Nu har jag hamrat på min blogg i åratal. Ofta. Mycket har jag skrivit. Ivrigt påhejad av min människa. Men till slut behöver även jag få lugn och ro. Därför blir det så bra när eposten kapas av en främling. Min människa vrider sina händer. Sliter det lilla hår han har kvar. Som en midsommarkrans. Han blir bragt ur fattningen. Men jag får lugn och ro. Eftersom människan tycks fastvuxen vid tangentbordet. Jag slipper skriva. Inget bloggande. Lite semester.

Han ringer till bredbandsleverantören för att stoppa att någon annan använder hans epost. Han råkar med dem eftersom de tar en månad på sig att fixa fram en ny epost. Han fräser irriterat åt mig. Jag som är oskyldig som få. Inget av detta är mitt fel. Tack och lov.

Han ränner vid svampstuvningen. Sixten, ropar han. Som om det var jag som stod vid spisen. En soppåse går sönder. Sixten, vrålar han. Som om jag rivit hål på den. TV:n slutar fungera. Sixten, gallskriker han. Som om jag bitit av en sladd. Istället lägger jag huvudet på sned. Inkännande. Medlidande. Vänligt. Vilket gör honom vansinnig. Se inte på mig så där, säger han mycket skarpt. Du har inget att anklaga mig för!

Vi terapeutiska katter bryr oss inte. Vi skakas inte av lite oväsen och skrik. Sådant är som stopp i ett stuprör. Det måste liksom gastas bort innan vattnet kan börja rinna. Så jag väntar. Lutar mig stilla mot hans ben. Och all hans irritation viker. Han suckar och säger, förlåt Sixten. Det är inte ditt fel. Just då känner jag att det här är fint. Det är bra. Ungefär så bra som en riktigt lång semester!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...