lördag 2 augusti 2014

Tranorna

Tranorna trumpetar tidigt om morgonen. De står på ett fält i närheten. Osynliga för mig. Men med sådan kraft i sina horn att de lika gärna kunde stått utanför mina fönster. De fungerar som väckarklocka. En blåsorkester som glömt sina noter och spelar mest på känn. Om deras olåt tycker jag inte. Den väcker mig när jag försöker sova. Den tvingar mig att spana runt huset. Att vara på alerten.

När solen stigit högt tystnar oljudet. Skränet lägger sig. De flyger till närmsta fält. I snirkliga cirklar. Som för att etsa in kartbilden. Av vattenvägar och bördiga åkrar. Under enstaka tjut. De tar mark där frukosten står uppdukad. Det gillar jag. Så länge dessa frukostfält ligger långt borta. Mycket långt borta. Rent avlägset!

Jag kryper upp i en fönstersmyg. Nystar ihop mig. Andas djupt. Suckar. Och somnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...