måndag 11 augusti 2014

20 millimeter, det du!

Här på landet kan folk råda bot på det mesta. De är vana att ordna upp krångel. De griper sig an livets förtretligheter med oanad energi. En hjulaxel som går sönder byter man själv. Till exempel. Katterna i trakten är dock lite skrytsamma. De överdriver en aning. Hur stora råttor de tar. Eller hur starka de blivit. Där har jag mycket att lära. Min blysamhet har oftast förbjudit mig. Att säga som det är.

Gräsmattorna har varit ovanligt gula i år. Sönderbrända, säger katterna här. Men en av våra grannar han kan ordna det där med nederbörden till det bästa. Sa de.

Nyfiken blev jag. Och fick dem att berätta. En av byns innevånare blev mycket nöjd när det en morgon visade sig att det regnat ordentligt under natten. Det räcker inte, lär han ha sagt, men 20 millimeter är alltid 20 millimeter. Det du!

Grannen som råkade vara på besök just då log. Fick du inte mer?
Det kan inte du ha fått heller! Våra tomter ligger ju mitt emot varandra!

Jo, jo jag fick mycket mer. Jag fick 40! Det är säkert! 40 millimeter fick jag! Dagsens sanning!

Men hur i all världen???

Det var då grannen visade sig vara just uppfinningsrik och listig. Han sa dröjande: jag har två mätare!

Så det får bli dagens tips från Sixten, the cat, till dem som får för lite regn. Skaffa en mätare till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...