måndag 21 juli 2014

Politisk katt

Har nu förberett mig. Hopnystad i bästa fåtöljen. Timmavis. Alltså timme ut och timme in. Där har tankarna malt. Mognat och klarnat. Nu har jag ställt mig på på podiet. Jag harklar mig och ropar ut över mina människor: Som vältalig valtalare måste jag ovillkorligen kräva att katternas villkor måste bli bättre! Alla partier försöker locka oss till sig. Med hjälp av alla möjliga pipljud och med joller. Sådana är de, dessa politikerna. De talar med bönder på bönders vis och med katter så larvigt att vi smäller av.

Vi är dock belevade och låter det icke märkas. Hur irriterande det är. Att bli behandlad som nyfödd. Men lille katten, gnäller de med sötaste rösten i diskant. När det är vi som håller ordning i hemmet. Vaktar och bevakar. Nådigt tar emot människor. Dessutom kan man knappt förstå, eller höra, vad de säger. Sluddrandet och munpruttandet och kissandet stör liksom vår perception. Vi kräver att Ni talar så man begriper. Sluta jollra. Tala t-y-d-l-i-g-t!

Vi katter är inte mycket för att kryssa dem vi gillar. Vi stryker dem istället. Längs vår pälsklädda kropp. För att visa affektion. Nej, nu blev jag torr i halsen. Trots all extra vätska man försöker lura i mig. Med lock och pock och list. Jag tror att jag vilar en stund. Kraven får vänta. Allt behöver inte vara så svettigt bråttom. Som det är i politiken. När människorna försöker sköta den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...