fredag 11 juli 2014

Förser mig med vatten

Du dricker nästan ingenting alls, sa människan. När det är varmt ska man dricka mera vätska. Så att man håller balansen. Lika mycket i varje tass. Så att säga. Blir det för knappt i något ben. Blir man mera vinglig. Så som människor pläga. När de druckit för mycket. Motsägelsefullt. Kan man tycka.

Vad mina människor inte har reda på är at jag skaffar mig lite extra tilldelning. Från en kastrull man fyllt med vatten. För att få loss. Det som sitter fast. Ibland droppar det ur kranen. Där kan man också få sig en slurk. Till och med lite vatten på ett blomfat. Verkar mera spännande. Än vattenskålen.

Helst av allt. Dricker jag rinnande vatten. Lämnas kranen öppen. är jag snart där och slickar i mig. I badkaret kan det finnas små rännilar från duschen. Har jag tur låter människorna vattnet rinna. Då känner jag mig som en riktig vildkatt. Som stannat till vid strömmande vatten. För att fylla på förråden. Av vätska. Något vaksam. För andra vilda rovdjur. Andra ja. Vid sidan om mig!

Nog förser jag mig. Med vatten, vatten, bara vanligt vatten! Jag dricker varannan vatten. Båda gångerna. Eller varje gång. Kan man hävda utan överdrift.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...