söndag 20 juli 2014

Det klafsar om tassarna

Drick mera, säger min människa. Det är så varmt att du behöver vätska. Jag har hört sägas att katter dricker alldeles för lite! Just i sommar. När värmen är som godast.

Jag skärskådade hans ansikte för att se om han verkligen menade vad han sa. Det verkade så. Tycktes vara så. Om det är på det viset. Sa jag, Sixten, the cat. Hur kommer det sig då att du spär ut min redan blöta mat med ännu mer vatten. Vem orkar dricka vatten när det mesta man får i sig är köttsoppa? Jag fortsatt: det är en ond cirkel. Ju mer du spär ut maten med vätska desto mindre orkar jag dricka!

Kolla istället min låda! Då får du reda på om jag fått i mig vad jag behöver. Människan verkade lite stött. Eller besvärad. Jag vill verkligen inte undersöka din låda. Inte heller väga klumparna som finns där. För att ta reda på hur mycket urin du producerar.

Var inte så kräsmagad, svarade jag. Du måste ju ändå hålla rent i lådan. Då kan du väl lätt konstatera att jag förmodligen dricker för mycket. Jag tycker nästan att det klafsar om tassarna när jag går. Av vatten. Då behöver jag inte dricka mer. Tvärt om. Mästerkatten i stövlar hade precis samma åkomma. Han behövde stövlar för att samla upp allt överflödsvatten. Katter svettas bara om tassarna. Utan skodon hade det varit för lätt att spåra hans blöta tassavtryck. Så kan en mästerkatt inte ha det. Helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...