lördag 19 juli 2014

Besök och stenkastning

Besökarna kliver dröjande in i det som en gång varit ett Guds hus. Numera är det ett katthem. Inte särskilt belagt. Eftersom jag är enda katt är. Högsta hönset, säger människan retsamt. Han vet att höns tycker jag inte om. Såvida de inte är tillagade och erbjuds i gelé eller sås.

De som hälsar på ska ta några fotografier. Av pastorer som befolkat huset. Sedan det byggdes klart 1912. De hade en pastorsbostad därovan. ja inte så långt upp som i himlen. Vilket kanske är den ultimata pastorsbostaden. Nej, en trappa upp bodde pastorn med familj. Barnen lärde sig snabbt vilka trappsteg som knakade. De räknade noga när de smög hem framåt småtimmarna. För att inte väcka föräldrarna.

Mig bekommer det inte. Jag dundrar upp för trappan. Och rusar ner som om svansen vore en brinnande stubin. Smyger jag sällan. Möjligen om det finns främlingar i huset. Dem bevakar jag noga. Nosar på deras väskor. Följer dem till toaletten. Väntar utanför. Återvänder när de återvänder. Några steg efter kommer jag klampande. De ska veta att jag följer dem. Håller uppsikt. Har koll!

När bilderna är tagna blir det småprat. Jag lyssnar uppmärksamt. Man vet aldrig när man får någon användbar information. Medmänniskan berättar för gästerna om en familj på besök. De visades till Gothemhammar. Där informerades om att det var tillåtet att kasta sten. Två bröder såg frågande ut. Den minste, 4-5 år gammal frågar försäkerhets skull: får man verkligen kasta sten. Svaret blir jakande. Han tar upp en sten. Slänger den. Med full kraft. Rakt i huvudet på sin storebror!

Bråk och skrik utbryter. Ni sa att man fick kasta sten, säger lillpojken förebrående. Innan storebror storblödande och gråtande förs till lasarettet i Visby för att lappas ihop.

Sådant kan vara värt att lägga på minnet. Inte för att jag kan kasta sten. Men en god historia kan jag få anledning att berätta. När katterna i vänkretsen strålar samman. En av katterna heter Sten Stensson Sten. Efter filmstjärnan Nils. Poppe. Undrar om han, Sten-katten, går att kasta? Gång på gång?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...