onsdag 23 juli 2014

är det verkligen sommar?

Lek med mig, ty sommarnatten är lång.

Lyssna till ljuden i det flyktiga mörkret. Fladdermöss, nattflygande insekter och löv som belåtet suckar efter dagens hetta.

Människorna hör inte allt som rör sig, därför lyssnar jag.

In i vårt sommarhus kommer röster som beskriver helvetet där bomberna faller över instängda människor och djur. Vår trygga idyll skakas.

Kyrkklockan ringer in dagen. Jag öppnar ett öga och spetsar ett öra. Hör jag inte ett löfte om fred på jorden?

Mina vassa klor skrapas runda av hårt arbete när jag klättrar i träd och rusar i trappor. Något ska man göra när andra har sommarlov.

Jag undrar: är det verkligen sommar? Värmen kommer, värmen går, sommar blir det varje år...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kajor är ett flygande upplopp

När kajorna skränar på gården och lever rövare stannar jag, Sixten, the cat, inne, det är bäst för nerver och hörsel. De flaxar och far runt...