lördag 7 juni 2014

Villebråd och knäskål

Medmänniskans knäskål är lite speciell. Den har halkat ur led. Därför knallar hon runt med krycka. Vilket jag har svårt för. Jag kan inte använda krycka. Och jag klarar inte av den där förfärliga käppen. Som ligger ivägen överallt. För att snubbla på. Som dunkar i golvet. Titt som tätt. Så att jag hoppar högt!

Medmänniskan ojar sig. När jag hoppar upp i hennes knä. Det värker tydligen. Mera. När jag är i närheten. Men det bekommer mig inte. Jag vill i alla fall bli klappad.

OM natten ska det sovas. Jag hoppar upp i husfolkets sängar. Ligger än där. Än här. Tills jag får syn på något som rör sig under täcket. Ett villebråd. Jag tar spjärn. Far upp i luften. Störtdyker. Tar fast det som rör sig under täcket.

Medmänniskan skriker. Det är hennes fot. Som jag fångat. Den som såg ut som en liten kanin. Under täcket. Hon drar undan fötterna så fort. Häftigt. Så att det smärtar överallt i knätrakten.

Jag hoppar ner från sängen. Går in i biblioteket. Rummet med alla böckerna. Lägger mig i en korg. Väntar på frukost. I min egen skål. Föredrar just nu avskildhet. Långt borta från kaniner. Och annat villebråd. Det är lugnast så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...