torsdag 15 maj 2014

Tankspriddhet och mindfulness

Inte kan jag skylla på att pennan är trasig. För att det blivit några dagars uppehåll. I bloggandet. Jag har mediterat. Det är den enkla förklaringen. Inte heller går det då att skuldbelägga pennvässaren som slutat fungera. Den som vi hade finns inte mer. Tillverkad i färgglad hårdplast. Tålde den inte så värst mycket. Nu är den sönderlekt. Krossad av ett fall från köksbordet. Den fick hjälp. När jag såg vad som häne med pennvässaren. Blev jag tankfull. Mindful kallas det på modernt språk. Det är när hjärnan är så välfylld av alla möjliga idéer. Och tankar. Så till den grad att man slutar tänka. På annat. Man försjunker i nuet. Själv hamnar jag, Sixten, the cat, i ett tanklöst tillstånd.

Mina människor är tanklösa. De också. Men på ett annat sätt. De vet ju att de inte kan lämna alla möjliga föremål. Här och där. Eftersom det lockar mig så att daska till dem. Att testa om de har någon livsgnista i sig. Som gör det underhållande. Saker som bara går sönder. När de föses från bordet. Borde inte ligga på bordet. Alltså flyttar jag på dem. Förutsatt att de är i lagom storlek.

Ett saltkar klarar fallet bättre. Visserligen blir det vitt på golvet. Halt av saltkorn av finaste modell. Som sanden på en badstrand. Även en servettring kan puttas iväg. Bläckpennor är trevliga. En stund. Tacka vet jag radergummin, kautschuk. Som har spänst nog att studsa. Lätta att bära i munnen.

Mina människor ser ofta mycket fromma ut. Knäböjande. På jakt efter föremål. Som inte ligger där de inte borde ha lagts. Från första början. Det beror på deras allmänna tankspriddhet. Föremålens utspridning och deras slumpartade placering avspeglar det mentala tillståndet. Hos människorna. Som släpper saker och ting. Mest här och där. Ett halsband. Ett nystan. En ring. Rundstickor. Ett USB-minne. Den som söker finner, stönar min människa. Liggandes på alla fyra. Med handen famlande under soffan. I förhoppning om att möjligen finna det som var förlorat. Men sannerligen. Det låter uppgivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...