fredag 9 maj 2014

Förslappade människor

Till herr Sixten, the cat

Käre orakel och rådgivarkatt!
Det är så sorgligt att jag bara vill gå undan. In i garderobens mörker. För att få vara ifred. För att slippa se eländet. Mina människor har varit snälla och välvilliga. De har burit hem en massa kattleksaker. Som de har slängt till mig. Nu trampar jag runt i travar av leksaker, ödlor och tygmöss och allehanda andra fluffiga djur.

Vad ska jag göra? Det är inte bara svårt att ta sig fram. Mina människor busar inte med mig. Skojar inte. Leker inte. Här har du, säger de och sparkar till en liten kanin. Av tyg, gu´bevars. Jag bara undrar - vad ska jag göra? De verkar mest trötta och förslappade. Mina förr så fina och goa människor. Ge mig ett svar! Ett råd?

Hälsar med rak svans - en belevad medelålders katt som ändå vill leka en smula
( jag heter Svarten, och nu har de börjat kalla mig Gamle Svarten)


Käre Svarten,

Det är inget ovanligt fenomen, detta med att dölja golven med utspridda leksaker. Ibland är det kläder och tidningar och annat som översvämmar lägenhetsgolven. Till och med människors barn får sina rum, den s k barnkammaren, belamrade med leksaker. Det ser ut som ett bollhav där barnen vadar fram mellan alla fördiglekta saker. De flesta var nästan ftömdla på lekvärde innan de packades upp. Man tröttnar liksom på allt sådant som hela tiden finns i drivor runt omkring en. Där sitter barnen och stirrar ropandes: jag har ingenting att göra! Det är så tråkigt!

Mitt råd är att du genast ska fösa undan leksakerna. Göm dem under köksmattan. Så det blir bulligt och ojämnt, svårt att gå. Då måste de ta fram grejerna och åtminstone kasta tillbaka dem till dig. En första början. När de har lärt sig detta är det tid för steg två.

Det är faktiskt inte bara hundar som kan apportera. Många katter är ganska duktiga på det. Om de får lära sig. Så bär tillbaka sakerna och släpp dem på människornas fötter. Då tvingas de slänga iväg dem igen. Snart nog upptäcker de att de där rörelserna är nyttiga för kroppen, ger hälsa och välbefinnande. Så har de tagit de första stegen mot ett lekfullt förhållningssätt.

Men ibland måste du gömma leksakerna så att ingen hittar dem. Då finns utsikten att de tänker igenom vad du kan behöva! Ditt behov kan då, om du har tur, hamna i fokus. Bra va?

Lycka till med att träna dina trötta och förslappade människor.

Tasseligen,
Sixten, kattoraklet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...