lördag 3 maj 2014

En sällsam gåva

Det mesta är en sällsam gåva. Vardagen som följer efter långhelger. Till exempel. Är en gåva. Sällsam. Då händer det ofta sådant som inte sker på helgerna. Just denna dag ringde porttelefonen. En lastbil hade kört uppå på trottoaren. Framför husets ingång.

Snart nog bullrades det i trapphuset. Det prasslade och dunsade. In genom vår dörr tågade svartklädda personer. Inga präster denna gång. Nej, experter på sovmaterial. De släpade ut gamla sängbottnar. Och bar in nya. Därtill fabriksnya och läckra bäddmadrasser. Självklart. Här bärs det in goda gåvor. Tänkte jag., Sixten, the cat. Som människan säkert har dyrt betalt. Men sådana småsaker. Grubblar jag inte över.

Vad göra? Jag tog tacksamt emot denna sällsamma gåva. Som vore detta något som händer vardag. Genast tog jag sovrummets nya mjuka och välkonstruerade detaljer i bruk. Där tronade jag. På höga bäddmadrassen. Där trynade jag. Belåtet. Här kan man bo. Här stannar jag. Vilken sällsam gåva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kajor är ett flygande upplopp

När kajorna skränar på gården och lever rövare stannar jag, Sixten, the cat, inne, det är bäst för nerver och hörsel. De flaxar och far runt...