torsdag 3 april 2014

Lämna köket!

Ibland måste man vara bestämd. Som när min stol är upptagen. Medmänniskan får gärna sitta på den under frukosten. Men när klockan närmar sig 10 på förmiddagen. Då ska den vara ledig. Nyss var den inte det. Då får man säga till. På skarpen. Med menande ögonkast. Tydligt kroppspråk: maka på dig - du sitter på min stol. Och med tillhörande uppjamningar: frukosten är över. Slut. Finito.

Skrattande reste medmänniskan sig. Du vet vad du vill, du Sixten. Sa hon. Och gick till diskbänken. För att torka av något. Mata diskmaskinen. Mätta soppåsen. Vips så låg jag på stolen. Varför just den? För att den har en så mjuk och gosig dyna. Som mossa. Eller ett berg av garn. Där man kan vila sina förmiddagströtta lemmar. Nu ska jag sova. Får man be om lite lugn och ro! Vill ni vara vänliga och lämna köket! Ses kan vi göra senare. Till lunch, till exempel.

Sedan blir det tidningsläsning. Efter vilan. Som ett slags fruktstund. På torsdagarna är urvalet lagom stort: Nerikes Allehanda, Svenska Dagbladet, Kyrkans Tidning, Örebroaren och Dagens Samhälle. Njaä. Det får nog bli en trevlig kattbok. istället. Till exempel Mrs Chippys sista expedition, 1914-1915 (utgiven av AlfabetaAnamma). Är inte lunchen klar snart?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...