onsdag 19 mars 2014

Växla kyla mot värme

Har varit på resa. I österled. Har rumsterat om i kapellet. På landet. Denna gång var det hyfsat varmt. Inomhus. I höstas frös jag nästan svanstippen av mig. Därför tillbringade jag höstdagarna under sängöverkastet. Mörkt och varmt. Blev det. Till sist.

Denna gång blev det mera fart och fläkt. Fläkt var ordet. Människorna hade skaffat en apparat som blåste varm luft in i kyrksalen. Numera avsakraliserad. Denna varmluftsfläkt kallades värmeväxlare. Man växlar kall luft mot varm. Till en ringa insats. Därför blev det både varmt och gott i storstugan. Vilket drag det blev! Det var som att gå i motvind. Utan problem kunde man föreställa sig hur man kämpade sig fram i full storm. Vinden piskade och pinade. Behagligt ljummen...

Tidigare år har jag varit familjens värmeväxlare. Personligen. Har jag gjort tjänst. För att växla temperaturer. Jag har lagt mig så nära. Nära som barken på ett träd. Har jag lagt mig tätt intill frusna människor. Som tinat upp. Blivit varma. Och avgett välkommen kyla till mig. Det kan man kanske göra affär av? Utnyttja kommersiellt? Vi får väl se. Men så där har väl kapellet alltid fungerat? Kom in med din kylslagna själ och gå härifrån med värmt hjärta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...