onsdag 26 mars 2014

Tvåtakt eller fyrtakt?

Kom då, sa människan. Jag studsade som en tennisboll genom vardagsrum och hall. Köttbitar i gelé! Värda att hoppa och skutta för. Men jag tar festliga språng. Även efter snören och tygmöss. Så ser mina enkla nöjen ut.

Varje varelse borde kunna berätta om sina hopp och skutt. Vad får dig att göra piruetter och ta danssteg? En extra god lunch? En boll? En solskenspromenad? Det är ju vår. Så tröttheten behöver blandas upp. Med lite spring i benen. Även om det är lite svårare för oss. Katter. Fyra ben. Som kan trassla till det. Snubbla. För oss handlar det verkligen om häftigare rytmer. Än vad mina tvåtaktare till människor klarar av. Höger fot. Vänster fot. Höger fot och vänster fot igen. Hur svårt kan det vara?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...