lördag 22 mars 2014

Borta är maten och katten mätt

Frukost. Burken ur skåpet. Sno mig kring benen. Locket bort från burken. Skeden fram ur lådan. Skynda på. Mera krumbukter runt fötter och vader. Skålen upp från golvet. Sleva upp i skålen. Lagom är för knappt. Mera går det åt. Jag vädjar med små ljud. Kraxar och jamar. Om vartannat. Krydda med lite vatten. Rör om. Ner med måltiden på golvet. In på arenan träder nu, Sixten, the cat. Värdigt böjer jag huvudet och fullständigt inandas maten. Ingen tid för vanlig andhämtning. Jag lapar, slickar och tuggar. Som en trollkonst. Borta är maten och katten mätt. Kan det bli bättre? 

1 kommentar:

Kajor är ett flygande upplopp

När kajorna skränar på gården och lever rövare stannar jag, Sixten, the cat, inne, det är bäst för nerver och hörsel. De flaxar och far runt...