söndag 23 mars 2014

Blått en dag.

Jag bor hos nynnande människor. Men alla katter vet hur det egentligen ligger till. Dessa varelser. Vistas här på nåder. Inte katterna. Utan människorna. Som låter. De hummar och gnolar. Rätt vad det är. Brister någon ut i sång. Men jag vet. Att det finns andra dagar. Gråa dagar. Av suckar och huvudskakningar. Knutna nävar. Mot den värld som tornar upp sig. Orättvis. Miljöfarlig. Mättad av bilar. Och oljud. Utanför våra fönster. Ibland otäckt.

Men särskilt solskensdagar med blå himmel sjungs det. Blått en dag, ett ögonblick i sänder. Å, ä och ö tillhör inte mina favoritbokstäver. De hoppar runt. Vilket öppnar perspektiven. Ty bokstavsfundamentalist är jag icke!

En psalm denna dag. Handlar om fin väder och blå himmel ena dagen. Och att det är bäst att inte ta ut saker i förskott. Som regn-och-rusk-dagar. Blött en dag. Eller storm som ruskar hus och fönster. Blåst en dag. Men denna dag. Är en sådan härlig dag. Då husen mjukar upp sina av vintern sönderfrusna knutar och fönsterkarmar. De njuter av solen. Och den fantastiska himlen. Jag parkerar på fönsterkarmen. I värmande strålar. Blått en dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...