måndag 3 februari 2014

Under täcket suckar jag

En grå dag
som gjord för att krypa ner
under ett rött lapptäcke
av sammet
och guldtråd

På sängkanten ligger baskern
den svarta poetmössan
tänkarhatten som gör meningar
så gott som utan början
förutan riktigt slut
det bara håller på
tills tre korta punkter
öppnar dikten för det
som ska komma
sedan...

där under täcket
suckar jag förnöjt
för att det är mörkt
varmt och gott
under överkastet
suckar jag sorgset
leken ville sig inte
den här gången
trots att jag försökte

det enda som syns
av mig
är en utbuktning
en sängens Kinnekulle
och därtill en svart
pälsklädd svanstipp...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...