tisdag 18 februari 2014

Prima väder

Solen skiner. En strålande dag. En sådan vi inte har haft på länge. Som jag har längtat. Efter ljus. Mulna dagar har sin gråa charm. Men inte mycket mer. Solskensdagar leker solstrålar i vattenpussar, blänker i fönsterglas och blinkar genom trädens stora grenverk.

Min människa ropade något. Jag hörde inte vad. Men på rösten förstod jag att här skulle lekas. När jag lämnade matskålen. Just det. Övergav läcker kalkon i sås. Så hände ingenting. Medmänniskan stod där. Tittade på mig. Undrande. Han hörde nog inte vad du ropade. Sa hon. Han missförstod ropet att badrummet var ledigt. Jag trätte på henne. Kraxade. Protesterade. Hon bara tittade. På mig.

Till sist masade sig människan fram ur sovrummet. Grävde djupt i påsen med kattleksaker. Sedan hade jag ingen anledning att klaga mer.

Ett skutt som skulle ha fått en höjdhoppare att hisna utförde jag. Som en panter. Efter ett svart snöre. Svart som en lakritsrem. Eller en flygande snok. Nya höjdhopp. Språng över klyftor och förkastningsbranter. I jagande fart och fläng. Just då gör det inte ett endaste dugg. Spelar det ingen roll. Om solen skiner. Eller regnet faller. I denna stund är alla väder. Prima väder. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...