söndag 9 februari 2014

Om morgonen en söndag

Söndagstidningen är tjockare. Många fler sidor ska dundra ner i hallen. Så söndagsfriden störs vid 4-tiden på morgonen. tacka vet jag måndagar. Då är bladen så tunna och fjärilslätta att det knappt hörs när tidningarna singlar ner genom brevinkastet.

Själv tar jag det lugnt. Läser tidningen när människorna lunkar omkring och gör sina sysslor: dukar av, tvättar sig och borstar tänder, klär på sig och röjer i köket. Röjer? Röjer upp efter lördagens livliga gästabud. Jag parkerar mig på kulturbilagan och njuter. Av filmrecensioner och annat smått och gott.

Nu blir det snart riktigt fridfullt. Min människa ska iväg och förkunna, Han predikar i en kyrka. Inbjuden. Som pensionär kan han gå på fria kallelser. Ungefär som fria fantasier. Jag tror att hans predikningar är både friare och mera fantasifulla. Men. Han muttrar på samma sätt nu som då. Under skrivandet. Vad i all sin dar menar Matteus? Kan han kläcka ur sig.

Sedan. När dörren slår igen blir det äntligen lugn och ro. För egen vila och meditation. Ljuveligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...