onsdag 29 januari 2014

Varning för rullande katt

Tre decimeter över golvet. Ungefär. Befinner jag mig allt som oftast. Världen ter sig annorlunda ut. Nerifrån. Jag vet eftersom jag ofta placerar mig bredvid tulpanerna. Eller bland orkidéerna på fönsterbrädan. Det är högt. Därifrån ser jag knappt ner till golvet. Vilket kan förklara varför min människa så ofta snubblar runt i lägenheten.

Han märker mig inte. Utan stöter på mig. Lite hur som helst. Inte för att jag vill sätta krokben för den där figuren. Skulle han falla på mig. Vore det slut. Mest för mig. Tror jag. Men jag vet nu inte av så många andra sätt. Att trolla fram mer blöt mat i skålen. Eller torrfoder. Än att trassla runt vaderna. På honom.

Jag funderar på om jag ska skaffa några skyltar. Vägmärken. Att tapetsera lägenheten med.

I köket: Förbjudet att trampa på katten!

Framför mina kartonger: Förbjuden infart för människor!

Sovrumsmattan: Övergångsställe för huskatten!

Vardagsrummet: Huvudled för lekande katt!

Bredvid TV-soffan: Rastställe (knäled att vila på)!

I hallen: Varning för rullande katt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...