fredag 10 januari 2014

Revor i soffan

Med poet- och tänkarmössan på händer allt möjligt. Det sägs ibland övertalande att man ska bli den man är. I mitt fall ser det annorlunda ut:

Jag tänker bli den jag är. Men först ska jag bli någon!

Min människa klagar ibland över att det påstås att man ska bli mera människa. Predikanter brukar svänga sig med sådana påståenden. Vilket nog betyder att man ska bli mera mänsklig och mindre omänsklig. Om oss katter kan man inte säga så. Bli mera katt och mindre okattlig?

Det sägs att man ska bli mera människa. Varför då, undrar jag. Det räcker gott och väl att vara den katt jag är. A cool cat!

Skulle jag bli mera katt är det nog det vilda i mig som träder fram. Min människa säger ofta till mig - vi kan inte ha ett sådant där vilddjur här hemma. Det blir för dyrt. Förvandlar hemmet till rena djungeln. Med attacker på tofflor, brottning med nystan, svans i morgonfilen. Revor i soffan. Dessa får alltid gäster att förvånat undra vad husfolket egentligen ägnar sig åt. Min människa säger då ibland: jag håller på att repa upp den. Jag är inte så nöjd med hur soffan blev. När den blev klar. Verkligen inte. Så nu måste jag börja om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...