tisdag 7 januari 2014

Funderingar

Idag har jag ågren. En omskrivning för betydande oro. En gnagande misstanke. Ågren heter en vän till min människa. Det jag har är med litet å. Trots stor olustkänsla. För att jag ätit mindre nyttiga grönsaker. Tulpanblad är inte för mig. Det har kattvänner låtit mig veta. Så bra.

Jag, Sixten, the cat vill påpeka. En sak. Jag tuggar sällan i mig dem. Tulipanernas gröna blad. Det är själva det knastriga bitandet som lockar. Och det förbjudna i att sitta på finaste bordets allra finaste bordduk och tugga på något ur den grannaste och mest gnistrande kristallvasen.

Mitt nya tidsfördriv. Är att tänka. Vilket jag i och för sig gjort förut. Lite nu och då. Men nu för tiden ligger jag i soffan och filosoferar. Tänker ut små tänkespråk. Korta. Laddade. Koncisa. Tycker att tänkvärda ord är som tuggummi för hjärnan. Man kan idissla dem. Eller hade kunnat. Om man varit ko.

En tanke på soffan måste hålla även i en fåtölj!

Om jag tänker att jag har ätit, utan att ha gjort det, blir jag ändå ganska mätt.

Borstar man mig för länge tar orken slut. Min alltså. Lagom är bäst. En enstaka tova sitter nog kvar tills jag får lust igen.

Mina vänner bland människorna är ofta hundvänner eftersom de är någorlunda uppmärksamma på vad som händer runt fötter och ben. De klappar gärna en fyrfota varelse.

Hur tänker människor som tror att katter inte kan tänka? Inte alls...

När jag funderar över vad jag ska tänka och fundera på - så gör jag det ju allaredan. Utmärkt. Så bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...