torsdag 16 januari 2014

Alltså finns jag till. I basker.

Var har baskern tagit vägen? Jag letar. I rekordfart. Från TV-rummet. Genom vardagsrummet och hallen. Köket. Där på en stol ligger den. Min tänkarmössa. Man är väl med sin tid. Eller tio år efter. Spelar ingen roll. Jag har basker. Alltså fins jag till.

Lägger mig på rygg. Rullar runt. Mår gott. Men lider av att maten tagit slut. Nu kommer orden. De tränger sig på. Nu diktar jag. Alltså finns jag till. Om någon tvivlat på det....

Örats parabol
pejlar in signaler
från utryckningsfordonen
blåljusen får fasaderna att blinka

håll er undan
räddningen ska fram
är på väg
ur spår gäller än

bakom glasrutor
i fönstren står husdjuren
förskräckt lyssnande
till allt oväsen
som går före
skär genom rymden
som en såg av ljud
ouuuaa-ouuuaa-ouuuaa

jag blir rädd
men vet att
räddning är på gång



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...