torsdag 12 december 2013

Vem talar, vem lyssnar?

Alltför sällan kommer jag åt telefonen. Den är oftast upptagen. Någon här i familjen pratar. Med någon annan. Ofta långt borta. Enstaka gånger får jag ett ord med i laget. Men det måste vara något tjall. På linjen. De jag försöker prata med. Förstår ingenting. Vad rart du jamar, kan de säga. Sixten, ropar de skrällande högt, hör du mig?

Jag hör. Bättre än de flesta. Mer än människor. Betydligt mycket mer. Sixten, lille gubben, händer det att någon kläcker ur sig. Över telefonen. Hur går det med magen? Har du varit på lådan? Man får hoppas att avlyssningsanstalterna FRA (Förfärliga Rumpnissars Avlyssning) och NSA (Någon Ser Alla) inte lyssnar. De kan tro det är kod.

Skype är mera min kanal. Någon knapptryckning så ser man folk. Och fä. Men vet aldrig vem som svarar. Eller lyssnar. Kanske gör chefen för KKS, Katternas Kängklädda Smygavlyssningsdetalj, det. Hackar konversationer. Lyssnar lystet. I det fördolda. Trots att han förnekar. All olaglighet.  

Jag hör bara det jag vill höra. Och inte ens det. Här har inte hörts nästan någonting. Tvärt om. You know! Kan han säga. Musslan Pettersson. Här fångad på bild. Från en sällsynt presskonferens. Utan press.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...