tisdag 17 december 2013

Timpenning för kaffedrickning

Nyss levererades varor till hemmets dörr. Min vana trogen intog jag en vaksamhetens post. På lagom avstånd från dörren. Med god utblick över besökare som bar in paket i lägenheten. En vaktande katt är jag. Man behöver ha uppsikt över det som sker. Vad som helst ska inte kunna hända. Inte om jag får råda.

När man lagade balkongen i min förra lägenhet. Satte jag mig innanför balkongdörren och höll uppsikt över hantverkarna. Så de gjorde vad de skulle. Jag förstod att de kände sig bevakade. Kollade. Nästan utstirrade. Men jag betraktade med upphöjt lugn deras arbete. Följde varje rörelse.

Ofta har jag hört människan beklaga att han en gång bjöd en trevlig tvättmaskinsreparatör på kaffe. Och sedan fick betala ytterligare en timmes arbetstid för denna vänlighetens gest. Dyrt nöje! Timpenning för kaffedrickning! Dyrt! Säger människan. Att det blev. Mycket dyrt. Ett terapeutiskt hantverk måhända? Nu blir det sällan kaffe. Man får i samband med reparationer och underhåll hålla till godo med mig!

1 kommentar:

  1. Vi är förvånade att han hade "mage" att ta betalt för tiden han satt och fikade!
    Dåligt!!!
    Mycket dålig stil!
    Husse borde ha dragit av den timmen på fakturan!

    =^.^=

    Nosbuff

    SvaraRadera

Kajor är ett flygande upplopp

När kajorna skränar på gården och lever rövare stannar jag, Sixten, the cat, inne, det är bäst för nerver och hörsel. De flaxar och far runt...