måndag 30 december 2013

Prickig tapet

Dåsaredagarna har varit många. Äta, sova, slappa. Mer än lovligt mätt har jag blivit. Trots att jag knappt fått smaka på julbordets överflöd. Skinka, köttbullar, korv.  Min människa har ändrat maten. Min kostcirkel. Nu blir det inte så sällan bitar i sås. Sådan föda kan man stoppa i sig på olika sätt. Mitt är oslagbart. Jag slickar inte i mig såsen och tar köttbitarna sist. Nä, det är ingen sport

Med en försiktig tass och vass klo spetsar jag en köttbit och för den belevat till munnen. Tuggar eftertänksamt och med njutning i mig maten. Men det jag inte gillar är såsen på tassen. Det klibbar och kladdar. Genast skakar jag tassen med kraft. Så det stänker och far. Min lilla mathörna har numera oftast prickig tapet. Den är som vore den sprejad. Med sås. Men visst var den väl helt vit. Utan bruna prickar?

Människan får stup i kvarten fara runt med trasa. För att torka rent. Jag gissar att köttbitar i sås snart tas bort från menyn. I väntan på sådana beslut dåsar jag bort ännu en stund. Ganska mätt och belåten.

2 kommentarer:

  1. Först av allt vill vi önska dig och de dina ett riktigt

    Gott Nytt År!

    Oftast brukar just såsen vara gottast och försvinna snabbast, medan det ligger kvar några torra renslickade köttbitar kvar (i våra matskålar i alla fall) ;-)

    =^.^=

    Nyårsbuffar

    SvaraRadera
  2. Sixten, vi vill önska dig och dina människor ett välsignat nytt år och hoppas att din husse kan slå sig till ro som pensionär utan att klättra på väggarna... matte säger att det är tur att hon inte arbetar, så mycket som hon har att göra hela dagarna både som präst och som bedjande medmänniska, så din husse lär också ha fullt upp ändå! Och så hoppas vi att ni får vara friska och krya allihop!

    Tass från Majsan, abbemissa.

    SvaraRadera

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...