tisdag 10 december 2013

Nobelfest i en garnkorg

Nobelfestens dag, den 10 december - har blivit en ny helgdag. Så vardag det är, såsom i år. Spridningseffekten är storslagen. Överallt äts det. Festmåltider. Det bjuds på nobelmåltid på dagis. Småbarnsavdelningen är uppklädd till tänderna. I grundskolan stor festbankett med bordsservering. Utdelande av fredspris. På hemmet, där de gamla sitter och väntar, leker man också.

Själv tillbringade jag nobelfesten i hemmet. Mina människor ömsom tittade, ömsom sov. Själv låg jag ihoprullad i medmänniskans garnkorg. Där är det mjukt och varmt. Man ser ett hörn av televisionsapparaten. Om man kikar mellan korgens spjälor. Då ser det ut som de rör sig. Dessa finklädda dockliknande varelser. Som i en kostymfilm.

Jag är måttligt intresserad. Av att sitta i timmar och se på. När andra äter. Då föredrar jag att vila en stund. Krypa upp i någons knä. När jag så vill. Och hellre än att se andra lassa in festmaten. Äter jag själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...