måndag 9 december 2013

Konsten att gå ner i vikt

Dietföreskrifterna har ändrats, sa vetrinären. Nu går det bra med blöt mat. Torrfödret kan ransoneras. mera. Några hundra gram blöt mat om dagen fördelat på morgon och kväll ska duga. Sa hon. Som inte är katt.

Själv är jag missnöjd. Det är för mycket vatten i födan och för lite substans. Biter man så riskerar man att bita sig i tungan. Inget tuggmotstånd. Ska födan verkligen vara som diskvatten? En munsköljning? Som om jag vore fastande. Så här i advent. Så ortodox är jag inte. Ännu. Som tur är finns det krukväxter. De ska brandskattas. Bladen tuggas sönder. Stjälkar perforeras.

Funderar på att demonstrera. Överväger andra aktioner. Klappvägran. Postrivning. Pappersstugg. Här ska jamas tills faten blir välfyllda. Hela dagen. Vad försöker de göra, dessa människor? Utbilda mig i konsten att gå ner i vikt? Svälta mig. Göra mig mager?

Så är det, ropade människan just då från vardagsrummt. Om han hört mina tankar? Vem vet? Han är lurig. Den där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...