måndag 9 december 2013

Kattens öra - en parabol mot rymden

Jag hör. Mer än de flesta. Människor kan förstå. Med min paraboler till öron. Som jag kan rikta åt olika håll. Samtidigt. Jag pejlar in ljuden. Skulle det komma signaler från rymden. Är jag säker på att jag skulle höra dem. Först. I detta hushåll. Människor är nämligen mer än lovligt hörselhämmade.





Inte jag. Till och med håren i mina öron hjälper min utmärkta hörsel. Till högra nivåer. Allt hör jag. Infraljud. Om sådana har människan läst för mig: Infraljud är ljud med frekvens lägre än 20Hz, det uppstår i tex. kraftverk, flygplan, ventilationssystem, vulkaner och kraftiga vindar. Det kan också uppstå i bilar när man vevar ner rutorna, då bildas det luftvirvlar som skapar infraljud.

Och ultraljud. Hundvisselpipor och fladdermössens sång. Därför är det en plåga när tvättmaskinen centrifugerar. Infra- och ultraljudskakafoni! Dessutom skakar skåpen. Glasen klirrar mot varandra. Golven vibrerar. Oväsendet är outhärdligt. Som en vrålande dinosaurie. De vårlade säkert. Så skräckinjagande som de verkar ha sett ut. När maskinen återgår till vanlig tvätt. Med mycket vatten. Skvalpar det mera. Uthärdligt.

Jag hör. Sopbilen som slaskar i sig vårt avfall. Den slamrar och gnisslar. Skrapar och dundrar. När den ger sig av. Till nästa kvarter. Kan jag äntligen slappna av.

Jag hör grannarna steg. Små barn som trippar lätt. När de inte klampar fram. Deras parkettgolv knarrar. Pianoklinket från den lägenheten. Går genom cement och betong. Men är inte så störande. Endera dagen blir det säkert musik. Av det eviga plinge-plongandet. Jag lever på hoppet.

Jag hör en rullstols däck genom ytterdörrarna. När de smygrullar fram emot husets hiss. Jag hör motorn på vinden som vinschar hisskorgen upp och ner.

Mest av allt hör jag om det finns stål eller järn. I röster. Då jamar jag min protest. Här ska vi vara vänner. Och hör sen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...