fredag 13 december 2013

Halvhemligt avlyssnad Lucia

Innan jag ens skrivit vet någon det. Nu tänker jag inte på några gudomligheter. I himlarymderna. Inte på någon stödjande närvaro. Mitt i min dagliga tillvaro.

Detta handlar om ett obehag. Jag har en bestämd känsla av att vara bevakad. Övervakad. Påpassad. Smygeligen avlyssnad. Av mera jordiska krafter. Underjordiska. Därför tar jag det lugnt. Med att säga vad jag har på hjärtat. Försöker låta bli att diskutera politik. Registrerad kan man bli. För att man följer med. Bildar sig en uppfattning. Uttrycker en åsikt. Är allmänbildad. Det är inte roligt att avlyssnas och registreras. Särskilt inte för en katt som är van. Att ta sig fram. Utan att märkas. Ljudlöst. På ett dukat bord. Som nobelpristagaren Munros noveller. Till exempel.

Olaglig avlyssning har jag hört. Finns bland både folk och fä. De som jag vill ska höra på, lyssna på mig, på vad jag har på hjärtat. Kan jag tala med. Hemmavid. Utan elektronik.

Min lösning, mitt motmedel, är att jag vilar. Ligger tyst och stilla. På en varm DVD-spelare. Draperad över ett färdighamrat tangentbord. På diskbänken. När diskmaskinen värmt upp den. En radio kan också gå an. Men numera är de så smala. Apparaterna. Så att varje välbyggd katt. Får problem. Att hålla sig kvar.

Musslan Pettersson, chefslig smygavlyssnare. Kängbeklädd katt. Ska få. Höra ett och annat. Om han kommer i närheten. För min del avlyssnar jag denna dag mera förnöjsamma sammankomster. Halvhemligt. Jag låtsas ointresserad. Men de spetsade öronen avslöjar mig. Nästan genast. Jag avhör med njutning. Luciasångerna från en mig närstående kyrka. I de sammanhangen. Är det bara bättre ju fler som hör! Det du Musslan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...