tisdag 24 december 2013

Brottarskinka och paket

Det vankades skinka denna morgon. Som extra tilldelning. Efter den vanliga blöta kattmaten. En skinkbit är aldrig fel. Den kan man leka med en stund. Kasta iväg. Hoppa på. Tugga i sig. Mitt bordsskick är inte så belevat. Fint och ordentligt. Mera rakt på sak.

Men ätandet är mig ett sant nöje. Jag roar mig med maten. Foodfight är vad det är. På riktigt. Inte en massa släng och slabba ner din granne. Så mycket. Du bara kan. När det blir matkrig i amerikanska filmner. Ojar sig min människa. Ska det där vara roligt, säger han uppgivet. Ledsen för att han inte förstår. Uppbragt över att man behandlar välsignad mat så respektlöst.

Jag slänger med min mat. Just för att jag respekterar den. Den ska ätas upp efter en kamp. Om än inte riktigt likvärdig och jämspelt. Först då har jag gjort mig förtjänt av den. Brottat ner den. Hållit fast den. Låtit den smita. Jagat rätt på den igen. Märkligt hur mycket en liten skinkbit klarar av. Tänker jag.

Julafton är det. Paketen ligger utspridda. Lite här. Lite där. Mina har jag runt omkring mig. Håller som bäst på att bryta mig in i dem. Vilket är lika svårt som att slå in dem. För en katt i alla fall. Paketinslagning är en konst. I Japan. Men för mig är det knepigt. Snörena trasslar sig. Det slutar oftast med att paketet ligger naket. Själv är jag inlindad i glänsande snören. Fjättrad. Oförmögen att röra mig.

Upptäckten är inte så rolig. Då ropar människan till medmänniskan. Har du sett! Vi har fått ett paket. Nu blir det kul i jul! Undrar vad som kan finnas i det. Sixten, kom fram får du se vad vi har fått. Då morrar jag ilsket bland guldiga och grönmetalliska snören: sluta larva dig!! Ser du inte att jag är här. Sitter fast. Släpp loss mig! Du ser väl att det är jag!  

Tyst, säger människan, lyssna! Jag tyckte jag hörde något? Hörde du det också. Säger han till henne. Medmänniskan. Kom fram Sixten, det här måste du bara se. Det festligaste paketet sedan Hedenhös. Det är som något ur Harry Potter. Det rör på sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...