söndag 17 november 2013

Nog är nog

Enough is enough, säger människan. På engelska. När han är halvvägs in i en bok. Slänger han den ilsket ifrån sig. Det räcker när det räcker. Nog är nog. Tillräckligt. Strunt är strunt om än mellan fagra pärmar! Så där kan han hålla på. I flera minuter. Måttet är fyllt till bredden. Fånigare än fånigt! När skäppan är full. Har jag fått nog. Han skäller på den arma boken. Som om förlaget och författaren kunde höra. Bara han håller på. Tillräckligt länge. Han får ganska ofta nog.

Katter tål mera. Av lek får jag sällan nog. Ett vanligt snöre bereder mig stor glädje. Då har jag kul. Lajbans. Det kan jag hoppa efter. Högt! Eller kasta mig över. Som vore det en orm. Eller en daggmask.

Men - när jag hoppat. Slängt mig över snöret. Tuggat på det. Dragit i det. Legat och stirrat på det. För att se om det fortfarande lever. Ungefär då. Börjar jag tänka. Dags att dra sig tillbaka. Hos katten är tanke och handling ett. Då reser jag mig och går. Men nog? Nej, det har jag inte fått. Inte än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...