torsdag 17 oktober 2013

Tapeten rivs ner. Vad göra?

Äntligen! Äntligen är jag mogen. För att starta min egen frågelåda. Rådgivning är en framtidsbransch. Säger människan. På dem bara. Säg vad dig lyster. Alltså vad du har lust till. Alltid gör det någon nytta. Får man hoppas.

På radion ger psykologen råd. Och journalister tipsar politiker om vad de bör göra. För att vinna förtroende. Som om de skulle veta. Själv är jag som ett orakel. Sittande i en vanlig brun kartong. Därinne tänker jag. Jamar. Ger goda råd. Svarar på det mesta. Om jag får lust. Just nu har jag verkligen en åstundan. Att ge svar.

Första frågan som kom in. Kom med mailen. Nyss.

Till Sixten, the cat

Hej,
Jag har en katt som förstör våra tapeter. Inte bara vid ytterdörren. I lägenheten. Utan även i vardagsrummet. Stora revor blir det. Vad ska jag göra?
Undrar
förtvivlad matte

Hm! Det tål att tänka på. Den första förklaringen skulle kunna vara att din katt. Markerar revir. Det lär hända. Vid ytterdörrar. Men eftersom din katt. River ner tapet i vardagsrummet. Måste du nog söka svaret på något annat håll. Du skriver inte hur länge tapeten suttit där. Fanns det husdjur i lägenheten innan ni flyttade in? Kan det finnas spår kvar. Äsch inte bryr sig din katt om så gamla doftspår.

Jag har någon gång rivit på tapeter. Eftersom de var så himla fula! De gjorde mig sjuk. Jag fick svindel. Trillade nästan omkull. Blev vinglig. Tappade fotfästet. Av chocken över människans bristande omdöme. Läbbiga färger. Fåniga mönster. Upprörd över min människas dåliga smak.

Du får helt enkelt byta tapeter! Skaffa en tapet som din katt tycker om. Ta med honom till äffären. Med tapeter. Eller plocka hem en tapetbok. Läs tillsammans. Ha gemenskap. Välj. Men helst utan fåglar eller fjärilar. Men behåll en liten bit i en låda. Om din katt får tråkigt kan det vara bra att få avreagera sig på den gamla tapeten. Tycker din vän. Sixten, the cat. Oraklet i lådan.

Slut på frågelådan för idag!

1 kommentar:

  1. är tapeterna sådana däringa bubbliga 80-tals tapeter? Lätt plastiga? Även min katt som är uppväxt med enklare tapeter och målade betongväggar (latinostuk) kan inte motstå slika tapeter... Så byt! Har den någonstans att vässa klorna (någon dyr soffa eller ett klösträd alt en sisalmatta?).

    SvaraRadera

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...