fredag 18 oktober 2013

Hur mycket är klockan?

Käre Sixten,

Människorna som bor hos mig går ibland och lyssnar till föredrag på biblioteket. När de kommer hem säger nästan alltid en av dem: vet, du, när de undrar om någon har några frågor? Då får jag sådan lust att ropa jag! Och i det ögonblicket är det som om jag bara måste säga: hur mycket är klockan? Varför säger de så?

Din vän siamesen

Kära siamesen,
Människor kan få för sig att göra en massa tokigheter. De säger sådant de sedan ångrar och inte sällan gör dom det de inte vill. Ibland för att försöka vara roliga. Men ännu oftar för att de inte förstår bättre. Så där håller inte vi på. Nä, nä!

Att fråga vad klockan är är ett människornas sätt att utmana känslan för det som passar. Har föredraget till exempel handlat om konst på Filippinerna. Då behöver man inte veta vad klockan är slagen. Om de inte menar att det är en betydande tidskillnad. mellan vårt bibliotek. Och Manilla. De skulle ju kunna mena hur det egentligen står till med konsten därborta. Om det fanns en klocka för konst hur mycket vore den då?

Nej nu får det räcka. Tiden bara går. Jag undrar själv vad klockan är. Man tappar liksom bort känslan för tid och rum när man håller på med något spännande. Kanske var det så de tänkte? Vad vet jag? Tid är inte särskilt viktig. Inte för mig. För oss fyrfota varelser. Vi kan vänta. Behöver inte fråga. Vad klockan är. Behövs det kan vi känna på oss om tiden är inne. För att stiga upp. Gå och lägga sig...

Slut på frågelådan. Oraklet i lådan har sagt sitt.

Sixten, the cat


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...