onsdag 2 oktober 2013

Hemfärd

Resfebern har slagit till. Människorna samlar sopor. Pappkartonger sorteras och skafferiet töms. Själv ligger jag lugnt och betraktar spektaklet.

Soptunnorna har ställts undan. I väntan på vår. Hur man klarar dagens avfall blir intressant att veta. Men det blir väl som det brukar En båtresa och en flera timmar lång bilfärd med bilen fulla av packning. Och soppåsar. Eftersom det inte är så lätt att bli av med skräpet.

Människorna dammsuger, Dammar. Röjer. Fejar. Som katt slipper jag sådana bestyr. Däremot känner jag av att resan närmar sig. Den första milen brukar jag sjunga. Säger människan. Yla vore ett bättre sätt att beskriva mina läten. Ihållande och klagande läten. Ur djupen stiger mina litanior. Sedan brukat jag foga mig. Tystna. Invänta hemkomsten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...