lördag 12 oktober 2013

Friskt humör, det är det som susen gör


Framför televisionen sitter min människa. Han har högt blodtryck. Eftersom. Fotboll spelas. Själv vilar jag mest. Slötittar. Lystrar när ljudnivåerna ändras. Folk jublar, visslar och skriker. Betraktar människans skiftande sinnesstämning. Som lokal väderlek. När Österrike gör mål blir det regn och åska över hans hjässa. Huvudknoppen hans blir blöt. Mörk blir blicken. Sinnet svart.
När Sverige kvitterar klarnar det upp. Visserligen förblir det molnigt. Men ovädret stillas. Allt tycks ljusna. När sedan det avgörande målet kommer. Ledningsmålet. Då bryter solen fram. Ögonen lyser. Händerna far som höstens lekande löv. Hög luft. Klarblå himmel. Trots att det är natt utanför.

Du har det bra du, Sixten. Så säger människan. Trött av all spänning och berg- ochg dalbanan. Färden mellan undergång och hopp. Han tror att det bara är han som förmår känna spänning. Som blir mörk och förtvivlad i motgång. Och soligt glad i medgång. Kanske har han rätt. Jag är ganska nöjd ändå. Men spänningen älskar jag. När det finns något att smyga på. Bevaka. Attackera. Brottas med.
Egentligen är jag redan ganska spänd. Inför morgondagen. Jag undrar hur glad och lätt till sinnes människan är då? Han kommer att skutta ur sängen. Beredd att möta alla utmaningar. Medgången för fotbollslandslaget (herrarnas denna gång) är bättre än 1000 terapitimmar. Betyder mera än 100 riktigt roliga humorprogram i TV. Hur man nu skulle lyckas få ihop det?

Jag får nog ta fram fotbollen igen. Kan man finta med fyra ben. Luta kroppen åt ett håll och sticka åt ett annat. Då. Blir det inte lätt. För motståndaren. Jag ska genast utmana människan. Bäst att passa på. Så länge det soliga humöret lyser glatt. Heja mänskan, friskt humör! Det är det som susen gör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kajor är ett flygande upplopp

När kajorna skränar på gården och lever rövare stannar jag, Sixten, the cat, inne, det är bäst för nerver och hörsel. De flaxar och far runt...