söndag 6 oktober 2013

Ät fisk!

Här haltas det. Med hasande steg går det sakta framåt. Besvärligt är att stiga upp och att lägga sig ner. En blodsutgjutning i en led gör tillvaron mödosam. Inte för mig, Sixten, the cat. Om någon trodde det. Min människa linkar omkring. Han tycks lida alla kval. Det ojas och kinkas och gnälls. Människan tycker synd om sig själv. Ibland tror jag att det är hans bästa gren. Han har en särskild fölrmåga. På det området. En tycka-synd-om-sig-själv-talang. Varför ska han beklaga sig så? Det behöver han inte alls göra. Andra tycker synd om honom. Hyser medlidande. Jag gör det. Vilket borde räcka och bli över. Så mycket medkänsla får inte alla. Möjligen de som har katt.

Vad har du gjort, frågar jag. Inte vet jag, säger han stingsligt. Det bara blir så här. Trassligt är vad det är.
Sitt ner och ta det lugnt, säger jag då. Lägg upp benen. Så kryper jag upp i ditt knä. Så här...

Aaaj, aj, aj! Så ropar människan. Det kan han roa sig med. Om han inte har vett att förstå att ibland måste saker och ting bli värre. Innan de blir bättre. Min kroppsvärme skyndar på läkningen. Det är jag övertygad om. Klappar han mig dessutom. Sjunker hjärtrytmen. Välbefinnandet infinner sig. Vilket är gynnsamt. För hälsan.

Ligg still då, säger människan och klappar mig förstrött. Då kan jag bara inte låta bli. Att kloa en smula. Jag sätter mina vassa kattnaglar i hans morgonrock. De råkar gå tvärs igeneom. Och in i skinnet. På den känslige. Kloar gör jag. När vi har det bra. Den ömkliga människan skriker igen. På nytt. Tvingas jag höra gnället: Aaaj, aj aj!

Just då. I det ögonblicket. Viskar jag till honom. Vill du bli frisk - ät fisk! Då ser han förvånat på mig. Jag passar på. Att fortsätta. Ät torsk - så blir du morsk. Med sill - kan du göra vad du vill. Mera lax - så kommer hälsa, lycka och flax. Högstämt och poetiskt. Eller vad säger du? Jag vill bli den första katt som får priset. I litteratur. Det nobla Nobelpriset. Han stirrar storögt på mig. Tror inte att jag är klok. Brister plötsligt ut i skratt. Och så är smärtan glömd. Hälsosamt, är vad det är. Tänk vad lite fisk kan åstadkomma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...