måndag 30 september 2013

Visdomsord när morgonen smyger sig på dig

Morgonen är en skicklig katt, den smyger sig på dig.

Morgonen bryr jag mig inte om. Inte ens låtsas jag om den. Jag dåsar.

Tidigt om morgonen smyger även jag. Men bara till maten.

Politiska partier har kattlikt beteende. Partierna gör som jag. När det blir alltför obekvämt. Byter de ställning.

Visste jag inte bättre skulle jag kunna få för mig att läsare är katter. De är lika mig. De sover mest. Med näsan i en bok. Eller hängande framför skärmen.

Får jag nog, går jag min väg. Eller vänder ryggen till. Det är så man ger katten i något.

När jag rör mig står människan still. Så fort går det. Ty tanke och handling är ett - hos katten.

När människan tänker efter. Har det redan hänt. Trögare kan ingen vara. Ingen katt, i alla fall.

Min människa vill ha kontrollen. När det är jag som har den.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...