torsdag 19 september 2013

Vi är allt bra olika, sa Sixten


Människor är konstiga varelser. Definitivt annorlunda. Inte som oss katter. När jag har varit på lådan. Rivstartar jag. Rusar runt i lägenheten. I rekordfart. Sladdar på parketten. Studsar över en soffa. Gömmer mig. En bråkdel av en sekund. Under en fåtölj. Far sedan tillbaka in i badrummet. Tar skydd i badkaret. För att genast rusa ut i köket.
Tänk om människor gjorde likadant. Tänk om någon behövde gå på toaletten. Under ett kyrkofullmäktigemöte. Strax därefter kommer personen inrusande i sammanträdesrummet. Sladdar runt talarstolen. Gömmer sig under en stol. Hoppar upp på fikabordet. Innan ledamoten tokspringer ut i köket. Väl där vaknar den vanliga ledamoten. Och frågar sig: vad gör jag här? Vi är bra olika. Alltså, det är bra att vi är olika.

Min människa lyssnar på mig. Uppmärksamt. När jag försöker jämföra. Hur det kunde vara. Om människor vore som katter. Han försöker tänka sig hur en sådan likhet skulle te sig. Det är nog tur att vi inte gör som ni. Tänk om jag skulle gå runt och gnida mig mot människors vader. Eller vilja att de klappade mig. Strök mig över ryggen. Då skulle jag naturligtvis börja spinna och kurra. Och när jag fått nog skulle jag kanske lappa till dem. Eller till och med försöka riva dem. Nä, det skulle inte gå. Inte alls.

Å andra sidan, fortsatte människan, är det väl ungefär så det ser ut på en vanlig presskonferens. Först lite avväpnande hälsningsfraser och vänskapligheter. I bästa fall en tillstymmelse av ömsesidigt artigt utbyte. Sedan kommer klorna fram. Det väses och fräses. Ibland.
Det låter intressant, sa jag då. Kan vi inte leka? Låt oss ha en presskonferens...
 

1 kommentar:

  1. Vår kissekatt gick ofta på toaletten nattetid när det var som tystast. Då skulle det först grävas ända ner till Kina, sedan följde en låååång tystnad efterföljt av en hysterisk rusning över hela huset och ett par ordentliga jamande. Så gick toalett-transet plötsligt ur kroppen på en övertaggad katt och lunget belägrade åter huset. Kram på dig Sixten.

    SvaraRadera

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...