måndag 23 september 2013

Kattvänner bekämpar svälten

Som när solen bryter fram. Kom insikten. Jag, Sixten, the cat, har det ofattbart bra! Jag skriver det inte för att min människa skulle vara så särskilt bra. På att ta hand om katter. Han duger. Jag tänker på mina levnadsvillkor. Att de är bra visste jag. Sedan länge. Men eftersom jag börjat jämföra mig med människor. Slog det mig. Hårt. Att jag har det bättre än väldigt många människor. Kanske är det därför det sägs att jag har det oförskämt bra?

Jag hör på radio. Att biståndet gått till en minister. Som om en svensk minister skulle behöva lyftas ur sin fattigdom. Ska det vara så, frågar jag människan. Som skakar på huvudet. Obegripligt, det är vad det är, säger han. Om inte försvarsministern betalas med försvarsanslagen. Eller jordbruksministern med subventioner. Till jordbruket. Och kulturministern får lön ur kulturanslagen. Vilket verkligen vore en tavla...

Min ursprungliga tanke. Håller jag kvar. Varje dag har jag rent vatten. När jag dricker. Lapar friskt vatten. Kan jag tänka. Att hur många människor som helst saknar det jag har. De blir sjuka av infekterat vatten. Jag har mat i skålen. Var dag. Det finns människor som inte ens har en skål. Än mindre mat. Varje dag.

Jag har ett hem. Ett eget. Där finns värme när det är kallt, skydd mot väder och vind. Världens många hemlösa och flyktingar har inte det. I sitt armod. I sin utsatthet. Jag ska se till att min människa ger lika mycket till dem. Som han satsar på mig. Och mer ändå...

Nästa tanke som slår mig. Är att många katter har det förfärligt mycket sämre. Än de flesta människor. Om de människor de tyr sig till. Hade det bättre. Skulle även mina släktingar. Få det bättre. Därför alla kattvänner. Förenen eder. Gör någonting! För att bekämpa svälten och fattigdomen.

Du har ett gott hjärta, säger min människa. När jag förklarat vad jag tänkt. Insett och förstått. Kan väl hända, svarar jag. Men det goda hjärtat spelar ingen roll. Om ingenting görs. Så hjälp till! Jag stirrar stint på människan. Han nickar. I samförstånd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...