lördag 28 september 2013

Gotländsk dagbok II

Regn, regn, regn och kyla. Sedan tystnad när solen går upp över gothemslandet. Inga majestätiska fåglar sveper över landskapet. Inga kajor skränar retligt.

För andra kvällen i rad slocknade ljuset. Människornas första tanke handlade om proppar och säkringar. Men nu handlade det inte om att de satt igång för många värmeelement för att mota kylan, för att hålla den stången. Mellersta Gotland slocknade. Även norra. Som tur var fungerade tändstickorna. De var inte uppblötta och fuktskadade. Stearinjusen brann snart med klara lågor. Ett varmt ljus, gyllene, fyllde kapellet. Väggarna mindes hur det en gång var. Det här kände de igen.

Jag, Sixten, the cat, kan se i mörker. Inte dundrar jag emot möbler och annat som människorna envisas med att ha. En hinderbana för dem, en landsväg för mig. Ljuset kom och gick. Snart hade min människa förstått att det inte var meningen att stearinljusen skulle släckas. Inte varje gång ljuset kom tillbaka. Det var nämligen flyktigt. Man vänjer sig. Men längtan till staden har blivit en aning starkare. Där värmen och ljuset är mera konstant. Strömavbrott är sällsynt. De är oftast över på mindre än en halv minut. Å andra sidan. Om vi inte vore här, hur skulle vi då fått för oss att längta, säger människan.

Under natten kräks jag. På medmänniskans påslakan. Då blir det liv och rörelse. Som tur är kan människorna tända vanliga lampor. Så att de kan torka upp. Och byta det som behöver bytas. Så väcker jag deras förmåga att visa omsorg.

Solen som nyss gick upp. Gömmer jag mig för. Under människans täcke. Jag lutar mitt huvud mot hans fot. Det är gott. Men jag ska inte förneka. Att det är tur att det är marknad i Klintehamn. Snart ska människorna ge sig av. På sin utflykt. Även sådana småsaker kan det vara värt. Att längta efter. Så att jag får hela huset för mig själv. Då lägger ja mig i fönstret och dåsar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...