tisdag 13 augusti 2013

Vinna vänskap

Beräkning och list utmärker mig, Sixten, the cat. Mest i samband med jakt. Annars är jag direkt och omedelbar. Utan förställning. Även när jag håller mig på respektfullt avstånd. Är jag inte illasinnad eller avståndstagande. Allt handlar om att lära känna varandra. Innan dess blir vårt umgänge mera formellt.

Visst, jag vet. De katter som direkt låter vem som helst klappa sig. Som inte bryr sig om vem som lyfter dem. Är mycket omtyckta. Ungefär som Svensktoppen. (Smörgås musik med Kramfors låtar.) Här försökte jag skriva om smörig musik med kramgoa låtar vilket datorn genast ändrade. Så dumt! Nåväl åter till ämnet. Lättillgängliga katter är som populärmusik. Tillfällig och flyktig. Dessa katters självkänsla och integritet ger jag inte mycket för.

Den som vinner min vänskap. Har fått den. Då klarar den svåra prövningar och påfrestningar. Min vänskap kunde bli ett mönsterexempel. Inom hållfasthetsläran. Innan dess. Får vi betrakta varandra. Mest på avstånd. Efter några korta nosningar. På händer och skor.

(Någon gång snart orkar jag inte stå emot ändringarna som datorn eller läspattan vill göra. Då får obegripligheterna stå kvar och de arma läsarna tvingas gissa. Trots att jag är en tålmodig katt.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...