onsdag 28 augusti 2013

Nattbok

Människor skriver dagbok. Jag ska nog skriva en nattbok. Tänker jag.

Gick till sängs. Människorna sov. Kloade länge och väl på täcket. Jag la mig på en ledig arm. Somnade. Sträckte på mig. Gick ner till min människas fötter. Rullade ihop mig. Vaknade av en ambulans på utryckning förbi vårt hus. Vände på mig. Sträckte ut mig. Somnade. Snarkade ikapp med människan.

Gick en vända i lägenheten. Åt lite torrfoder. Drack vatten. Drack och drack. Lapade kallas det väl. Upp i sängen. La mig tvärs över fotändan. Lappade till en fot. Som for runt. Sparkade tillbaka. Sov. Snusade. Vaknade när morgontidningen kom. Kollade att det var rätt tidningssort som delats ut. La mig på en matta. Vid sängkanten. Slappade. Väntade. Sov. Jamade så att människan vaknade. Dags för frukost. Mjukmat! Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kajor är ett flygande upplopp

När kajorna skränar på gården och lever rövare stannar jag, Sixten, the cat, inne, det är bäst för nerver och hörsel. De flaxar och far runt...