fredag 30 augusti 2013

När blir jag avtackad?


Min människa kom hem. Från en avtackning. En fest för att fira av honom. Man hade sjungit om människan. Men även du fick vara med, sa han. De sjöng: Kära Sixten! Det Du! Man skaldade dessutom på hexameter. Ett rent förhäxande versmått! Människan berättade och stod i. Till och med en katt (!) hade klivit fram. För att fråga ut människan. Och berättat att hon kände mig. Så går det när man är berömd. Välkänd. I staden. På norr. Eller åtminstone på gatorna närmast människans kyrka.

Människan citerade: Hur kommer det sig att Sixten, the cat har en egen människa. Det hade hon velat veta. Är det skillnad på folk? Kanske mellan en han och en hon? Så frågade katten. Vad sa du då, frågade jag genast? Jag undvek att berätta hur du tänker, sa människan. Jag avslöjade inte att du är som en häst.

Är jag som en häst? Det måste vara en mycket liten häst. I så fall. Men klok. Snäll. Unik! Människan replikerade, hästar brakar ihop en gång och därefter har de fixat till en rangordning. Det var ju det första du gjorde. Bestämde vem du vänder dig till först och vem som kommer sedan. Du är verkligen min katt. Du satte mig först. Med en gång. Genast. Så var det klart.

Nu tar vi det lite lugnt, svarade jag. Du får naturligtvis tro. Och tycka. Att jag är din katt. Men i själva verket är det precis som jag brukar framhålla. Att du är MIN människa. Tro inget annat. Får jag lust. Byter jag ut dig. Då står medmänniskan på tur. Hon ligger redan mycket bra till. Hon kammar mig ofta. Leker med mig med sin stickning. Med trådar, nystan och stickor. Det är roligt. Helkul! Hon är med på det mesta. Utom att jag tuggar på nyinköpta blommor, ligger på nystrukna dukar, kryper in i linneskåpet. Men oftast är det synnerligen gott oss emellan. Så var inte för styv i korken. En medmänniska kan lätt bli min människa.

När blir jag avtackad, undrade jag sedan? Den som lever får se, sa människan kryptiskt. Så något är kanske på gång? Det verkar så. Låter så. Vem vet?

1 kommentar:

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...