lördag 3 augusti 2013

Gör det baklänges - så blir det rätt

Trädklättring är jag expert på. Liksom alla katter. Vi kan ta oss upp i ganska stora träd. Nästan som om vi sprang. På stammen och grenarna. Men jag klättrar sällan för nöjes skull. Utan bara om jag vill få utblick. Utsikt. Eller när jag jagar. Till och med en fjäril. Kan få upp mig i ett träd.

Alla har vi svagheter. Min är jag har svårt att ta mig ner. Igen. Som en smart katt vill jag ju se var jag ska sätta klor och tassar. Allt annat vore galenskap. Människorna har sällan tålamod. Att vänta ut mig. När jag funderar över hur. Jag ska ta mig ner. När de tröttnar kommer de dragande. Med stolar och stegar. För att hämta ner mig. De skulle bara låta mig vara.

En gång tappade jag fotfästet. Tassarna gled. Och jag blev hängande. Som i en trapets. Gungeligung. Sa jag inte då. Även om jag på alla sätt. Försökte ta mig upp igen. Till sist föll jag och lyckades som de flesta katter. Att vända mig i luften. Under färden. Mot marken. Så att jag landade på alla fyra tassarna. Då ruskade jag bara på mig. Därefter promenerade jag oberörd därifrån.

Konsten att klättra ner igen. Är att klättra baklänges. Varje gång jag vill ta mig ner. Med huvudet först. Glider klorna. Släpper sitt grepp gör de. Trädstammen blir till en supersnabb och farlig rutschkana. Tänk att det bästa sättet. Det rätta sättet. Är att göra nedstigningen baklänges! Bakvänt. Känns det. Gör det rätta, ropar människan. Gör det baklänges!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...