måndag 1 juli 2013

Tal i Kattmedalen

Kära åhörare i Kattmedalen,
Så roligt att vi samlats så många denna underbara kväll. Med småfåglar, möss, ja till och med fladdermöss svirrar runt allteftersom skymningen faller. Allt är upplagt för ett härligt mingel. Vi kan vimla natten lång. Till skillnad från mänskligt vingel.

Mina krav är kanske enkla. Men jag vill ge klara och tydliga besked. Om denna enkelhet. Som fler borde uppvisa. Kommande kvällar blir det inte så enkelt. Inga tydliga besked. Om hur det ska bli. För oss. Bryr politiker sig inte om djur? Vem kan förstå sådant? Trams och beskyllningar. Lär det bli.  Särskilt mot oss. Som om vi vore sämre. För att vi går nära marken. Eller hade fel. Jämt och samt. Vi vet vem som egentligen har fel. De som inte låtsas om oss katter... Och andra varelser.

För min del kräver jag bättre omsorg om djuren! Djuromsorgen måste komma först. Tycker vi. Vi i vårt parti. Äsch, jag säger som det är. Jag tycker så här. Ni andra får försöka hänga med. När jag får upp tyckarfart och kravhastighet som ingen kan matcha. Av de andra partierna.

Jag är inte bara katt. Jag är katten. The cat! Som sådan är det självklart för mig att vara hundvän. En stor hundvän. Närmare sju kilo. Kalla mig gärna djurvän. Absolut. Särskilt älskar jag småfåglar. Och möss. Därför ställer jag mig upp för större integration. Det är nästan bibliska proportioner i denna enkla tydlighet . Låt hund och katt vandra tillsammans, låt lejon och lamm vila sida vid sida! Låt stekta sparvar flyga. Då blir det ordning på torpet. Huller om buller. Uppsluppet. Tokrusningar och trädklättring. Ja, för oss som kan. Men vi klättrar gärna även för Er. För alla Er andra. Solidariskt, så att säga. Säg bara till. Men helst. Klättrar vi i opinionssiffrorna. Bara Ni säger till. Opinionsinstituten. För katten - säg till dem)

Hur vi än har det. Bor vi någonstans. Mitt hem är därför ett katthem! Ett bra katthem. Borde varje katt ha. Därför ska katthemmen byggas ut. Så de blir fler. Och ännu större. Än de var förut. Frågar du hur man ska betala detta? Så frågar jag detsamma. Hur ska det gå till? Men kommer katthem. Kommer råd! Goda råd.

Vi i kisskattdemokratirörelsen manar alla att ställa upp. En extra foderavgift kan finansiera allt möjligt. Bra. Det vill säga: allt möjligt bra. Som vi vill. Så får det bli. De rika får betala. Våra människor har råd att ha djur.Eller hur! (Plats för starka tassar, svansviftningar, pip, skall och  andra läten). Har de råd med oss har de råd att se till att alla har det bra. Det är ett måste. Som ska med. Alla ska verkligen med. I vårt samhälle. Där alla får hör hemma. Även får.

Vi måste stå samlade. Som vi gör ikväll. Denna natt. Bella notte! Och imorgon börjar vi vandringen mot taburetter och klösbrädor. Häng med! Tydligare kan det inte bli. Inte enklare heller. För den delen. Fördelen med oss i vårt parti. Är att vi är uthålliga och tillgivna. Kramgoa och omtyckta. 12 procent var det någon partiledare som ville ha. Bland människorna. Men. Vi omänskliga. Tänker INTE på procenten. Utan på röster.

Vi vill ha röster. Stödröster. Alla som röstar på oss stödröstar. De ger oss fyrbenta, med flera, stöd. Och vi är unika. Ty vi uppskattar skäll. Och sådana som jamar med. Så gör det!

2 kommentarer:

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...